™ = Stevie Z = ™
~♥ A long journey, begins with a single step ♥~

Cinta ♀♂

Tag : ,


Salam ...

Apa khabar kpd sahabat2ku diluar sana?Bagaimanakah dgn bulan puasa tahun ini.Adakah ia sama seperti bulan puasa yg lain,ataupun tahun ini ada keistemewaannya yg tersendiri??Jika masih sama seperti thn2 yg lalu, marilah kita sama2 membina keistemewaan Ramadhan pd thn ini dgn menambah amalan2 sunat yg kita tidak pernah endah pd masa lalu.Insya-Allah setiap amalan yg dimulakn niat kerana-Nya, akan diberi ganjaran pahala yg besar di akhirat nanti.Walaupun ,aku sendiri pn masih merangkak lg dalam melaksanakn perkara2 sunat2 ni.Hehe.X pe lah,sukurang2nya aku akan cuba membuatnya dgn sebnyk yg boleh mengikut kemampuan aku sendiri.Hmmm.Aku rasa aku dah semakin jauh dr tujuan aku untuk 'postkn entri ni,baik aku mulakan cepat sebelum korang pn boring dgr bebelan aku..huhuhu.


Tujuan sebenar aku utk postkn entri ini adalah sekadar m'perigati rakan2 aku di luar sana tetang apa yg kita kenali sbg 'Cinta'.Sbg permulaan aku ingin m'yoal korang dgn satu soalan.Adakah agama kita iaitu Islam memerangi cinta? Sebenar2nya Islam tidak pernah memerang cinta,malah Islam memandang tinggi terhadap persolan cinta yg tentunya sebuah perasaan dan fitrah yg tertanam di setiap naluri manusia.Namun,cinta itu haruslah melalui pelbagai peringkat mengikut keutamaanya yg tersendiri.Jadi, aku akan tampilkn peringkat2 cinta secara ringkas.Pertama : Cinta kpd Allah SWT..KEDUA : Cinta kpd Rasulullah SAW dan Para Anbia..KETIGA : Cinta kpd sesama mukmin..Itulah peringkat2 cinta secara am nya.Jika korang nk tau yg lebih 'detail' pandai2lah cari sendiri erk,x dapek den nk nolong..

Tp apa yg aku nk tonjolkan kt entri ni ada lah cinta di dunia remaja.Mengikut pemerhatian aku sepanjng umur ini , ramai sahabat2 aku yg telah menerokai cinta di alam remaja.Aku x salahkn mereka langsung coz aku tau setiap manusia pasti akan merasai perasaan cinta atau pun suka kpd seseorang yg berlainan jantina.Malah,aku sendiri pernah melalui perasaan itu.Tp kalu yg cinta kpd sesama jantina 2 lg susah betoi x ?? huhu..Sambung kembali,tetapi kita perlu berhati2 dgn mainan cinta sebegini kerana jika kta tersilap langkah pasti buruk padahnya.Aku tahu bahwa sesiapa yg telah dijangkiti penyakit cinta ini mereka akan rasa setiap saat, jiwa sudah tidak mampu lagi untuk tenteram sekiranya tidak didendangkan dengan suara berbicara dengan kata-kata kunak dr pasangan mereka. Sudah berkubur cita-cita perjuangan dan sudah lebur harapan masyarakat yang dipikulkan di atas bahu, yang ada hanyalah kehendak memuaskan hati pasangan masing-masing.


So,apa yg kita perlu buat jika telah d'jangkiti penyakit ini ? Jalan yang paling baik ialah melalui perkahwinan. Rasulullah SAW pernah bersabda yang bermaksud :

“..Wahai golongan pemuda! Sesiapa di antara kamu yang telah mempunyai keupayaan iaitu zahir dan batin untuk berkahwin, maka hendaklah dia berkahwin. Sesungguhnya perkahwinan itu dapat menjaga pandangan mata dan menjaga kehormatan. Maka sesiapa yang tidak berkemampuan, hendaklah dia berpuasa kerana puasa itu dapat mengawal iaitu benteng nafsu..”

(Bukhari : no. 1772, Muslim : no. 2485)

Jika kpd sesiapa yg tidak mampu b'kahwin pula,meraka perlu mencuba sedaya upaya untk mejauhkan diri mereka drp mendekati zina.Namun, kita sbg manusia boleh tertewas bila-bila masa sahaja. Tidak kira siapapun kita. Sekalipun kita arif malah benar-benar mengetahui bahawa yang hadir hanyalah sekadar tipuan, namun kita bisa rebah dalam ketewasan yang kita sendiri sebenarnya merelakannya.Oleh yang demikian, apakah yang akan menyelamatkan selain keimanan, ketakwaan dan kecekalan.Sbg tambahan aku akan berikan bacaan doa untuk kita hayati apa yg dikenali sbg 'cinta' :

Ya Allah… Seandainya telah engkau catatkan… Dia milikku tercipta buatku… Satukanlah hatinya dengan hatiku… Titipkanlah kebahagian antara kami…. agar kemesraan itu abadi… Dan ya Allah… ya tuhanku yang maha mengasihi… Seiringkanlah kami melayari hidup ini… Ketepian yang sejahtera dan abadi…

Tetapi ya Allah… Seandainya telah engkau takdirkan… dia bukan miliku… Bawalah ia jauh dari pandanganku… Luputkanlah ia dari ingatanku… Dan peliharalah aku dari kekecewaan….

Serta ya Allah ya tuhanku yang maha mengerti… Berikanlah aku kekuatan… Melontar bayangannya jauh ke dada langit… Hilang bersama senja nan merah… agar aku bahagia… Walaupun tanpa bersama dengannya…

Dan ya Allah yang tercinta… Gantillah yang telah hilang… Tumbuhkanlah kembali yang telah patah… Walaupun tidak sama dengan dirinya…

Ya Allah ya tuhanku… Pasrahkanlah aku dengan takdirmu… Sesungguhnya apa yang telah engkau takdirkan… Adalah yang terbaik buat ku… kerana Engkau maha mengetahui… Segala yang terbaik buat hamba Mu ini…

Ya Allah… Cukuplah engkau sahaja yang menjadi pemeliharaku… Di dunia dan di akhirat… Dengarlah rintihan dari hamba Mu yang daif ini… Jangan engkau biarkan aku sendirian… Di dunia ini mahupun di akhirat… Menjuruskan aku kearah kemaksiatan dan kemungkaran… Maka kurniakanlah aku seorang pasangan yang beriman… Supaya aku dan dia sama-sama dapat membina kesejahteraan hidup… Ke jalan yang Engkau redhai… dan kurniakanlah padaku keturunan yang soleh….

Amin.. Ya Rabbal A’lamin.


Sbg pengakahiran utk post ini,aku harap korang pikir2 lah apa yg baik dan apa yg buruk.Lg satu, kpd member2 yg terasa hati ke,apa ke dgn post ini.Aku dahulukan dgn ucapan maaf yg teramat sgt kerana bkn niat aku untk sengaja sakitkn hati korang.Tetapi hnyalah sbg pandangan ataupun luahan hati aku sendiri.Maaf gila sgt,kalau korang terasa.Tp aku ttp doakn agar korang dgn pasangan masing2 t'hindar dgn p'buatan zina,dan korang akan dikat dgn p'ikatan pertunangan,Insya-Allah..
(^_^)v
10 Respons:

ameen ya robbal 'alameen..o_O


Yes ,abg Naqi..
Baca doa 2 tiap2 ari erk..
hak3..
=D


abg naqi n abg zaim..kaloo dah ade yg berkenan di hati bg taw arr adik taw..kakakakkak....


Salam ~
Abg Zaim x de lg yg berkenan kt hati nie..
Cuba la tnya abg Naqi ko 2..
Hak3...
(^.^)


Fuiyoo..abg zaiM? Geliii~! wekss..
Ni mcm bukan tulisan kamu je iM?
R u sure its urs?? *wondering*


Salam~
SApa plak Srikandi ni??
sibuk je..hahaha
Nah 20 sen,pi main jauh2..
:D


SriKandiNegara ni merupakan seorg wanita Melayu terakhir yg paling manis & menawan *wink2*

Hello brader, stakat 20sen pe dpt...
kurang2 2K ke..brbaloi gak laa..


Budak kecik mane bole pengang duit besar2 nanti dia membazir..
hahahaha..


nmpk gaya YB kita dh ad stalker...wahaaha...o_O


SAlam~
Harapan laa Naqi..
Srikandi ni bkn nye stalker pn...
Kakak aku ler..
hak3
:D


About Me

My photo
Just living in a small world !!! Simple guy with a simple way of thinking !!! Simple way of thinking with a various of meaning !!!

Time and Date

Counts

free html visitor counters

Shout Loud